ROBOTYKA W ZAMOJSKIM EKONOMIKU

 ROBOTYKA W ZAMOJSKIM EKONOMIKU

Czym jest robotyka?

Technologie są kluczowe dla innowacji, dlatego uczelnie na całym świecie starają się zaszczepić miłość do nich. Niestety, na etapie studiów czasami jest na to za późno. Osoby w tym wieku nastawione na humanizm, raczej nie będą aspirowały do pracy w CERN-ie, a inżynierom nie w głowie będzie krytyka literatury pięknej. Zainteresowanie technologiami trzeba próbować zaszczepić wcześniej – w szkole średniej, a nawet podstawowej.

Czym tak naprawdę jest robotyka? Jest to nowoczesna dziedzina wiedzy łącząca zagadnienia z informatyki, automatyki, sensoryki, cybernetyki i mechaniki. Często jest utożsamiana z nauką zajmującą się technicznymi aspektami sztucznej inteligencji. Nie jest to jednak jedyne zadanie robotyki. Dziedzinę tę można sprowadzić także do zjawisk przydatnych na co dzień – w procesach produkcyjnych wielkich przedsiębiorstw.

U podstaw każdy robot jest urządzeniem mechanicznym, które można zaprogramować zgodnie z zestawem odgórnych instrukcji. Robot ma jednostkę przetwarzania, czujniki do postrzegania środowiska, silniki i siłowniki pozwalające poruszać kończynami lub kołami. Może mówić lub wydawać inne dźwięki, a także prezentować sygnały świetlne w odpowiedzi na instrukcje ze środowiska.

Wiele osób o tym zapomina, ale idea istnienia robotów zakłada, by były one w stanie naśladować zaprogramowane instrukcje, a nie tylko być sterowane zdalnie.

Podstaw robotyki powinno się nauczać w szkole. Istnieje wiele nieoficjalnych dowodów, że uczniowie dobrze reagują na tematy obejmujące programowanie robotów. W Internecie jest mnóstwo zestawów dla rodziców i nauczycieli, dzięki którym mogą oni zaszczepić w najmłodszych pasję do programowania. Zestawy LEGO Mindstorms, Vex Robotics czy proste programowalne roboty takie jak Sphero uczą poprzez zabawę. Dla nieco większych i bardziej zaawansowanych użytkowników dobrą propozycją jest robot NAO.

Robotyka w  ZAMOJSKIM EKONOMIKU to:

  • projektowanie programowalnych robotów z wykorzystaniem silników, czujników, przekładni, kół, osi i innych technicznych składników,
  • rozumienie i interpretacja dwuwymiarowych rysunków wykorzystywanych do budowy modeli trójwymiarowych,
  • praca metodami inżynierskimi: budowa, testowanie, korekcja błędów, poprawa projektu,
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa naukowego.
  • zbudowanie robota przy pomocy drukarki 3D i wykorzystanie smartfona lub innego interaktywnego urządzenia do jego zaprogramowania.
  • Praca w grupie miłośników robotyki